„Úspěch v podnikání může mít jen ten, kdo ví něco, co ostatní nevědí.“
Aristoteles Onasis
Podniková ekonomika se zabývá podnikem (firmou), jeho cíli a funkcemi, jeho životními fázemi, organizací, hlavními činnostmi a jejich řízením s oborovým zaměřením dřevařského průmyslu a staveb na bázi dřeva. Čerpá poznatky z obecné ekonomické teorie i z řady dalších disciplín, jako je mikroekonomie, teorie řízení, statistika, matematika, účetnictví, finanční řízení. Oborově orientovaná podniková ekonomika je především disciplínou praktickou, dávající informace živnostníkům, podnikatelům, manažerům, jak mají svůj podnik vést k prosperitě s co nejvyšší výkonností a hospodárností, aby vytvořil nové hodnoty a obstál v náročném konkurenčním tržním prostředí a současně se při svém rozhodování řídili principy trvale udržitelného hospodaření.
Za posledních několik málo let se hospodářství a podmínky podnikání výrazně změnily. Světové hospodářství je charakterizováno jako Nová ekonomika (The New Economy), Znalostní ekonomika (The Knowledge Economy), Digitální ekonomika (The Digital Economy), postindustriální ekonomika nebo postindustriální společnost (Synek, 2007).
Na podnikatelích a managementu však nadále zůstává odpovědnost za řešení základních otázek podnikové ekonomiky, tedy co, jak a pro koho vyrábět. Obstát v konkurenčním prostředí vyžaduje neustálé rozhodování, inovace a vzdělávání, což bylo a je rovněž úkolem a cílem inovace výuky předmětů podnikové ekonomiky na Lesnické a dřevařské fakultě. Nutnost aktualizace informací se o to více projevila po tzv. rekodifikaci práva, tedy s účinností nových významných právních předpisů; zákona č. 89/2012 Sb, občanský zákoník a zákona č. 90/2012 Sb., zákon o obchodních korporacích od 1. ledna 2014.
Těžištěm inovací bylo vytvoření třinácti přednáškových prezentací ve formátu PPT a PDF, které byly umístěny jak na dokumentový server univerzitního informačního systému (DS UIS), tak i na web projektu. Přednáškové prezentace jsou společné pro oba předměty. V úvodu každé prezentace je vymezen obsah přednášky a cíle, v závěru jsou vždy formulovány otázky k přednesenému tématu, mající za cíl vyvolat diskusi k problematice.
Pro praktická cvičení bylo vytvořeno jedenáct případových studií, které jsou členěny na část teoretické přípravy a část praktických výpočtů pro samostatnou práci studentů. Obsahem praktických cvičení jsou ekonomická témata nejčastěji řešená v praxi dřevařských a stavebních podniků:
Dále byly vytvořeny pracovní listy zaměřené na rozšíření základních témat. Inovovány byly rovněž zápočtové testy a zkušební otázky. Forma závěrečné zkoušky byla změněna z ústní na písemnou se zakomponováním početního řešení praktického příkladu.
Vážené studentky a studenti,
přeji vám mnoho úspěchů při studiu podnikové ekonomiky a přínos získaných informací pro váš profesní i osobní život.
Dalibor Šafařík